Ajax Capetown op de basisscholen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Anne Rasing - WaarBenJij.nu Ajax Capetown op de basisscholen - Reisverslag uit Genadendal, Zuid-Afrika van Anne Rasing - WaarBenJij.nu

Ajax Capetown op de basisscholen

Blijf op de hoogte en volg Anne

26 Februari 2014 | Zuid-Afrika, Genadendal

Vandaag is alweer de vijfde dag in Zuid Afrika. Vandaag moesten we weer vroeg op te staan. We gingen richting Capetown omdat we basisscholen gingen bezoeken die meedoen met de stichting Ajax Capetown. Ajax Capetown is een stichting die actief is op basisscholen in de sloppenwijken rondom Kaapstad. Ze organiseren lessen voor leerlingen waarin ze hun iets leren over problemen zoals roken, drugs en HIV. We kwamen bij de eerste basisschool aan en de kinderen zaten al in het lokaal. Een van de organisatioren van Ajax Capetown vertelde hun iets over brand. Hij leerde hun iets over hoe je het best kunt handelen wanneer er brand is en jij in een bepaalde ruimte bent. Daarna was het tijd om te voetballen. Ze werden in teams opgedeeld en kregen allemaal een bepaalde naam. Nadat de kinderen hadden gevoetbald was het pauze. Alle kindjes gingen buitenspelen en binnen de kortste keren was je omringd met allemaal Afrikanen. We hebben heel veel foto’s gemaakt maar helaas moesten we al best snel gaan. Iedereen wilde je knuffelen! Het was echt super leuk om dit mee te maken. Hierna gingen we naar de volgende basisschool. De kinderen kregen les over roken. De manier waarop de man van Ajax Capetown het vertelde was heel boeiend. Ik vind het echt super goed dat zulke dingen worden gedaan. Na de les werd er natuurlijk ook nog gevoetbald. Wij kregen nu de tijd om even te praten met de leerlingen. Na een halfuur was het voor ons al weer tijd om te gaan. Toen we weer in de bus reden zag je langs de weg kilometers lange rijen met sloppenwijken. Het is gewoon niet voor te stellen dat mensen in zulke huizen kunnen leven. In Stellabosch hebben we wat gegeten en geshopt. Daarna zijn we doorgereden om in een ander stadje wat te eten. Op de terugweg met de bus zijn we nog koeien die midden op de weg stonden tegengekomen. Vandaag was een heel indrukwekkende dag. Eerst rijd je door sloppenwijken waar mensen nog niet eens een normaal dak op hun huis hebben, en daarna ben je in een touristisch stadje waar de huizen veel beter zijn. Die kindjes op de basisscholen waren heel lief en blij maar ondertussen leven ze in een wijk waarin bijna iedere dag geschoten word. Zo onbegrijpelijk hoe dit kan.